Kursus Hospitaliti Menambah Kemahiran Ahli



10 April, Kaherah – Unit Perumahan dan Rehlah Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) telah menganjurkan sebuah kursus iaitu “Kursus Hospitaliti” yang merupakan suatu kursus yang memberi pendedahan tentang pengurusan penyediaan jamuan dan hidangan dalam skala yang besar. Dengan bertemakan “Mahasiswa Berkemahiran Tunjang Ummah Berkualiti”, kursus ini telah dijalankan bagi mencapai objektifnya iaitu untuk melahirkan pelapis baru dalam pengurusan hospitaliti di samping menambah pengetahuan ahli dalam bidang pengurusan hospitaliti.


           Kursus ini telah diadakan di Dewan Sri Putra, ARWP dan disertai oleh 12 orang peserta siswa dan 22 orang peserta siswi. Kursus ini adalah kursus yang julung-julung kalinya dianjurkan oleh BKAWM dan telah bermula pada 8.30 malam dimulai dengan slot pertama , iaitu slot “Cook For Everyone” yang disampaikan oleh seorang pengisi yang sangat berpengalaman dalam bahagian masakan bagi program-program yang besar, iaitu Saudara Saifullah bin Abdul Wahab. Pelbagai input menarik yang telah dibentangkan oleh beliau yang juga merupakan penerima Anugerah Emas PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir). Antaranya ialah berkaitan operasi dapur, asas makanan, amali keselamatan, amali sanitasi dan nilai-nilai murni dalam memasak. Sebelum beliau mengakhiri slotnya, sempat beliau berpesan agar setiap dari kita haruslah melakukan gerak kerja Islam tidak kira dalam apa jua bidang sekalipun termasuklah dalam bidang masakan.


           Seterusnya, kursus ini diteruskan lagi dengan slot kedua iaitu “Etika Hidangan VIP” yang disampaikan oleh saudara Muhammad Ilman bin Abdul Razak. Slot kedua ini membicarakan mengenai etika yang telah digariskan kepada Prasaji dalam penyediaan makanan mahupun layanan bagi tetamu khas sesebuah program. Beliau juga sempat membentangkan etiket sosial yang perlu difahami oleh setiap peserta dalam penyediaan makanan VIP (Very Important Person). 


           “Alhamdulillah kursus ini telah berjalan dengan jayanya bersama harapan yang besar bahawa BKAWM dapat melahirkan lebih ramai ahli yang mahir untuk berkecimpung dalam bidang pengurusan hospitaliti,” komen saudara Muhammad Hakimi bin Rosli, Pengarah Kursus Hosptaliti BKAWM .

“Meneguh Ukhuwah, Menjana Tarbiah”
“Satu Fikrah Satu Amal







Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ KALAM PIMPINAN: PEMUDA HARI INI, PEMIMPIN AKAN DATANG ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]