Kalam Pimpinan: Jayakan Ekonomi BKAWM


          Segala puji dan syukur dipanjatkan ke hadrat Allah SWT yang telah menciptakan langit dan bumi yang padanya terdapat kebesaranNya. Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga baginda, para sahabat, para tabiin serta kaum muslimin seluruhnya.

“Kemudian setelah itu akan datang tujuh (tahun) yang sangat sulit, yang akan menghabiskan apa yang kamu simpan untuk menghadapi tahun sulit, kecuali sedikit dari (bibit gandum) yang kamu simpan. Setelah itu akan datang tahun, di mana manusia diberi hujan (dengan cukup) dan pada masa itu mereka memeras (anggur) .”

          Dalam ayat 48 dan 49 Surah Yusuf ini Allah azzawajalla telah menceritakan tentang putaran ekonomi dalam sesebuah negara. Kadang-kadang Allah S.A.W kurniakan kepada sesuatu negara itu ekonomi yang stabil melalui pelbagai sumber pendapatan dan kadang-kadang sebaliknya. Tatkala sesebuah kerajaan itu mempunyai sumber yang berkualiti maka ianya akan menatijahkan kestabilan ekonomi negara. Justeru, secara tidak langsung rakyat turut akan dapat menikmati kekayaan negara itu.

          Begitu juga dalam konteks sesebuah organisasi persatuan mahasiswa misalnya Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM). Ekonomi merupakan landasan terpenting dalam menjamin kelancaran gerak kerja sesebuah organisasi. Oleh yang demikian, setiap pihak sama ada pimpinan mahupun ahli persatuan perlulah memainkan peranan tersendiri. Sebagai contoh dalam konteks pembayaran yuran keahlian BKAWM. Tatkala seseorang itu telah sah menjadi ahli BKAWM, maka perlulah beliau menjalankn tanggungjawab sebagai ahli dengan membayar yuran tahunan ini. Pembayaran yuran keahlian BKAWM menunjukkan komitmen ahli dalam mendokong BKAWM. Hal ini kerana, kutipan yuran ahli adalah salah satu sumber terpenting dalam menjana ekonomi PMRAM cawangan Wilayah Persekutuan ini.

           Selain itu, antara alternatif lain yang boleh membantu untuk menjana ekonomi BKAWM adalah dengan membeli di koperasi persatuan. Koperasi BKAWM juga merupakan jambatan penghubung kepada ahli bagi mendapatkan barangan keperluan. Sehubungan dengan itu, marilah sama-sama kita membeli sambil menyumbang di koperasi BKAWM sekaligus dapat membangunkan dan meningkatkan taraf ekonomi BKAWM.

           Di samping itu, Unit Ekonomi BKAWM mengingatkan kepada ahli agar merancang perbelanjaan dengan efisien sama ada perbelanjaan peribadi mahupun perbelanjaan persatuan melalui program yang dilaksanakan. Misalnya dengan meminimumkan perbelanjaan yang perlu sahaja bagi mengelakkan berlakunya pembaziran ataupun melalui penganjuran program yang bermanfaat serta boleh memberikan pulangan semula kepada persatuan. Jelas di sini bahawa perbelanjaan yang berhemah dan berkesan dapat turut membantu dalam pembangunan ekonomi BKAWM.

            Kesimpulannya, marilah kita berganding bahu memikul tanggungjawab sebagai ahli BKAWM agar kita serta generasi di masa hadapan dapat menikmati manfaatnya bersama kelak. Majulah ekonomi untuk BKAWM.

Sekian.

"Meneguh Ukhuwah, Menjana Tarbiah"
"Satu Fikrah Satu Amal”


Nurul Syahidah binti Hamzah
Timbalan Bendahari Agung
Merangkap Timbalan Unit Ekonomi
Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir
Sesi 2013/2014

Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]