Pameran Free Gaza Menyuntik Kesedaran Mahasiswa




 


Kaherah, 3 Ogos 2014– Lajnah Kebajikan Badan Kebajikan Anak Wilayah Persekutuan Mesir (BKAWM) telah mengadakan pameran Free Gaza pada 28 Julai yang lalu bersamaan 1 Syawal. Pameran tersebut diadakan bersempena Sambutan Aidilfitri BKAWM 2014 (SALAM ’14) yang bertemakan “Aidilfitri Dirai Solidariti Dihayati".

           Pameran tersebut telah diadakan di Dewan Sri Putra, Asrama Rumah Wilayah Persekutuan (ARWP). Waktu pameran bermula sejurus selepas solat sunat Hari Raya Aidilfitri dan berlanjutan sepanjang hari. Sasaran pameran tersebut adalah khusus untuk anak Wilayah Persekutuan yang masih berada di Mesir dan umumnya untuk semua mahasiswa dan mahasiswi di Perlembahan Nil.

           Objektif utama pameran ini diadakan adalah untuk menyuntik kesedaran mahasiswa tentang isu umat Islam sekarang di Palestin khususnya di Gaza. Pameran tersebut mendapat sambutan yang sangat meriah dari kalangan mahasisiwa sekitar Kaherah. Pimpinan Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) juga turut menjayakan pameran Free Gaza ini.
        

             Antara aktiviti menarik yang disediakan ialah ruang bergambar uniform lengkap Briged  al-Qassam, ruang informasi berkaitan dengan isu semasa Palestin serta replika kereta kebal, tembok besar yang memisahkan Palestin dan sebagainya. Selain itu, turut menceriakan suasana pameran ialah hiasan backdrop bendera Palestin.

          “Kami sangat teruja dan mengucapkan tahniah kepada PMRAM cawangan Wilayah Persekutuan kerana mampu mengadakan pameran seperti ini,“ kata saudari Nurul Izzati binti Rohani selaku Timbalan Pengerusi HEWI PMRAM sesi 2014.

          Harapan dari barisan pimpinan BKAWM sesi 2013/2014 kepada seluruh anak Wilayah Persekutuan agar terus ambil cakna berkaitan isu saudara kita di bumi Palestin khususnya. Di 
samping kita menyambut hari raya Aidilfitri kita tidak melupakan nasib saudara kita di sana. Sama-samalah kita mendoakan supaya Allah memberikan kemenangan kepada umat Islam di seluruh dunia khusus di bumi Palestin.

"Satu Fikrah Satu Amal"
"Meneguh Ukhuwah, Menjana Tarbiah"





















Comments

Popular posts from this blog

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]

[ BERITA: MAJLIS TIMBAL TERIMA RASMI AJKT HEWI BKAWM SESI 2021/2022 ]

[ PEMAKLUMAN DISCUSSION GROUP (DG) MANHAJI ]